The Living Room (Prototype)

In the beginning, these artworks were created as individual art pieces, featured in the project called “Interactive House Objects.” Some of them would infiltrate into various events, like the Housey, one of The Shoes Collection works. However, after I finished “TV and a Couch,” my first physical interactive artwork, I realized that the method of presenting artistic work is just as important as creating the artwork itself. I then created a mock-up room to show how the artworks can combine together into one installation, or as an art exhibition, and named it “The Living Room.”

Interactive House Objects

Abstract

People always have different attitudes about their preferences. Even though they share the same objects and they might serve the same function to them, many times their feelings about the objects differ. I wonder whether the functions of our things in everyday life are always memorized as a result of the actions of their owners, or whether their functions can be changed to alter human reactions. I intend to use various behaviors and situations to create new functions for furniture and other items, affecting the everyday situations that occur daily in every house. Each person might interpret each of the artworks differently, and each person might find different meanings in the same piece of art.

จากความสงสัยของและการจินตนาการว่าหากวัตถุสิ่งของในบ้านมีชีวิต มีความรู้สึกนึกคิดและสามารถโต้ตอบกับมนุษย์ผู้ใช้มันในชีวิตประจำวันได้ สถานการณ์เช่นนี้จะทำให้เรามีปฏิสัมพันธ์กับมันแตกต่างออกไปอย่างไร ฉันจึงต้องการนำเสนอโครงการสร้างสรรค์ผลงานศิลปะที่มีรูปลักษณ์คล้ายวัตถุสิ่งของในชีวิตประจำวันอย่างเช่น พัดลม โทรทัศน์ เตียง หรือเก้าอี้ เป็นต้น แต่มีกลไกอิเล็กทรอนิกส์แบบที่ไม่สลับซับซ้อนนักและถูกติดตั้งโดยจำลองให้มีสภาพแวดล้อมคล้ายกับในบ้านหรือที่พักอาศัย ผลงานศิลปะดังกล่าวถูกวางแผนให้เชื้อเชิญและมีกระบวนการปฏิสัมพันธ์กับผู้ชมตั้งแต่ ก่อนจะสัมผัสกับวัตถุ ระหว่างการมีปฏิสัมพันธ์ และหลังการมีปฏิสัมพันธ์ ซึ่งสะท้อนให้เห็นวิธีคิด มุมมอง พฤติกรรม และวิธีการที่ผู้ชมมีปฏิสัมพันธ์กับผลงานศิลปะนั้นแตกต่างกันออกไปตามบุคลิกภาพส่วนตัว ภูมิหลัง และประสบการณ์ของแต่ละคน ผลงานศิลปะอินเตอร์แอคทีฟหรือศิลปะที่มีปฏิสัมพันธ์กับคนดูชุดนี้ใช้เทคนิคหลากหลายผสมผสานกันตามความเหมาะสมทั้งแบบดิจิทัลและอนาล็อก เช่น เทคนิคการโปรแกรมคอมพิวเตอร์ การฉายโปรเจคเตอร์ลงบนวัตถุ และการประกอบหุ่นยนต์กับเซ็นเซอร์ เป็นต้น เทคนิคเหล่านี้ล้วนถูกเลือกมาใช้เพื่อทำให้วัตถุสามารถโต้ตอบกับผู้ชมจากการเลือกกระทำของเขาเองซึ่งอาจเป็นการเพิ่มหรือพลิกผันให้วัตถุนั้นมีหน้าที่ใหม่และสร้างความสนุกสนานหรือความประหลาดใจได้Tuangkamol page


 

From Interactive House Objects Project to The Living Room (prototype)

The Living Room is built as an installation room for selected artworks from the Interactive House Objects project. These selected artworks are TV and a Couch, The Toilet, Storyteller, Talking to a Fan, and three pairs of shoe artworks from The Shoe Collection, specifically the house shoes (aka Housey), the kid shoes, and sneakers.

In 2015, it was developed into a solo-exhibition at Speedy Grandma Art Gallery in Bangkok. With new interactive pieces and improved ones, this art exhibition was named “Living Room: At the Moment of Living”.

วิดีโอนี้เป็นการแสดงการติดตั้งผลงาน ศิลปะ 5 ชิ้นให้รวมเป็นห้องเดียว ด้วยไอเดียในการใช้รูปแบบบรรยากาศบ้านจริง ซึ่งให้อารมณ์แตกต่างจากการติดตั้งในหอศิล­ป์แบบแยกชิ้นงาน ผู้ชมสามารถปฏิสัมพันธ์กับงานศิลป­ะได้อย่างไร้กฏบังคับหรือขั้นตอน ให้บรรยากาศสบายๆเหมือนอยู่ในบ้าน ทั้งนี้ชิ้นงานทั้ง5ชิ้นได้ถูกจัดทำคลิปว­ิดีโอเพื่อเสนอรายละเอียดและเนื้อหาของผลง­านศิลปะนั้นๆอย่างกระชับไว้ต่างหาก

ต่อมาในปี2015 ศิลปินได้มีโอกาสจัดแสดงงานจริง โดยได้นำวิธีการนำเสนอลักษณะนี้มาจัดทำและพัฒนาขึ้นใหม่ ในชื่อเดียวกันแต่เปลี่ยนเนื้อหาที่นำเสนอและผลงานศิลปะที่จัดแสดงไป คือ “Living Room : ณ ขณะที่อยากบอก